
A/B testning
Metoden A/B-testning kan användas som en del av datadriven design och innebär att man utvärderar två versioner av ett användargränssnitt parallellt för att ta reda på om den nya versionen presterar lika bra, bättre eller sämre än den gamla versionen

Data driven design i e-handel
Arnold (2024) förklarar att data driven design låter användarna styra beslut om designen på en webbplats. Genom att skapa en smidig och användarvänlig e-handel ökar

Data-driven design
Data-driven design handlar om att ta designbeslut som är baserade på data istället för antaganden eller upplevda sanningar, och är därför viktigt för att kunna

Segmentering i samband webbanalys
Segmentering i samband webbanalys När det kommer till webbanalys är segmentering en viktig metod för att förstå användarnas beteende på en djupare nivå. Utan segmentering

Events, Key Events och Conversions i GA4
Google Analytics 4 (GA4) använder events, key events och conversions för att mäta och analysera användarbeteende på webbplatser och i appar. I den svenska versionen så motsvaras dessa begrepp av Händelser, Viktiga händelser, Konverteringar.

Finns ingen genomsnittlig användare
Vid design av webbplatser är den största missuppfattningen att anta att det finns en “genomsnittlig användare” (Arnold 2024). Sanningen är att varje användare är unik