Datadriven design

A/B testning

Metoden A/B-testning kan användas som en del av datadriven design och innebär att man utvärderar två versioner av ett användargränssnitt parallellt för att ta reda på om den nya versionen presterar lika bra, bättre eller sämre än den gamla versionen

Läs mer »
Datadriven design

Data driven design i e-handel

Arnold (2024) förklarar att data driven design låter användarna styra beslut om designen på en webbplats. Genom att skapa en smidig och användarvänlig e-handel ökar

Läs mer »
data-driven design. Exempel på Netflix omslag.
Datadriven design

Data-driven design

Data-driven design handlar om att ta designbeslut som är baserade på data istället för antaganden eller upplevda sanningar, och är därför viktigt för att kunna

Läs mer »
Analysera data - användare

Segmentering i samband webbanalys

Segmentering i samband webbanalys När det kommer till webbanalys är segmentering en viktig metod för att förstå användarnas beteende på en djupare nivå. Utan segmentering

Läs mer »
Analysera data - användare

Events, Key Events och Conversions i GA4

Google Analytics 4 (GA4) använder events, key events och conversions för att mäta och analysera användarbeteende på webbplatser och i appar. I den svenska versionen så motsvaras dessa begrepp av Händelser, Viktiga händelser, Konverteringar.

Läs mer »
Analysera data - användare

Finns ingen genomsnittlig användare

Vid design av webbplatser är den största missuppfattningen att anta att det finns en “genomsnittlig användare” (Arnold 2024). Sanningen är att varje användare är unik

Läs mer »