Finns ingen genomsnittlig användare

Dela gärna denna artikel.

Vid design av webbplatser är den största missuppfattningen att anta att det finns en “genomsnittlig användare” (Arnold 2024). Sanningen är att varje användare är unik och inte lik någon annan. Användarna agerar utefter sina egna behov, beteenden och mål. Genom att försöka presentera en genomsnittlig användare med personas, finns det risk att man missar avgörande förståelse över hur användarna verkligen agerar. Personas riskerar att ge en missvisande bild av hela användargruppen.

Arnold (2024) berättar att den generaliserade bilden av en användare förenklar deras riktiga agerande. Frågan, gillar alla användare pop-ups? Det är en för bred frågeställning som inte ger rätt bild av hur alla unika användare beter sig. Det finns inget “alla användare”.  Det är avgörande att förstå användarna i rätt sammanhang och vara noggrann med att verkligen förstå deras beteenden och hur användarna interagerar med webbplatsen. Viktigt att sätta användaren i rätt kontext. Eftersom vissa användare möjligtvis föredrar pop-ups med relevanta erbjudanden medan andra inte alls föredrar det och upplever dem som ett störningsmoment. Alla användare är unika och kan inte sättas i samma fack.

För att bättre kunna förstå de varierande användarna, bryter man ner användarna i olika segment. Istället för att se alla användarna som en homogen grupp, bryts användarna ner i mindre grupper baserat på gemensamma egenskaper. Detta ger en tydligare förståelse för behoven för olika användargrupper. Segmentering gör det möjligt att analysera användarna mer noggrant utefter deras mönster för att sedan kunna skapa anpassade upplevelser, vilket i sin tur leder till bättre användarupplevelse.

Det finns 5 olika typer av segmentering:

  • Demografisk segmentering – baseras på kön och ålder
  • Beteendesegmentering – hur användarna interagerar med webbplatsen, som antal sidvisningar
  • Psykografisk segmentering – fokuserar på intressen
  • Teknologisk segmentering -vilken enhet användarna använder, som Iphone vs Android
  • Transaktionell segmentering – användarnas ekonomiska interaktioner

 

Arnold (2024) förklarade under föreläsningen anledningen för att förstå webbplatsens användare, måste verktyg som segmentering användas. Man måste lämna generaliseringen av en genomsnittlig användare och se varje användare som unik och istället fokusera på segmentering. Det ger en djupare förståelse som leder till att man bättre kan möta användarens behov, som i sin tur leder att användarens upplevelse förbättras.